عایق پلی اورتان چیست ؟

عایق پلی اورتان چیست ؟

عایق پلی اورتان چیست ؟

عایق پلی اورتان چیست ؟

فوم پلی یورتان عایق بسیار قوی است که از ترکیب پلی اول و ایزوسیانات در شرایط خاص و در حضور کاتالیزور و مواردی دیگر تولید میشود که در آن بیشتر خلل و فرج ها ( سلولها) بسته شده و به همین دلیل بازده بسیار خوبی به عنوان عایق حرارتی دارد .

فوم های سفت و سخت پلی اورتان یکی از محبوب ترین عایق های انرژی جهان هستند و این فوم ها میتوانند با توجه به قابلیت حفظ درجه حرارت بصورت یکنواخت , هزینه های انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و همچنین در برابر ترک خوردگی بسیار مقاوم هستند که نهایتا باعث کارآیی و راحتی بیشتر محیط های صنعتی , تجاری و مسکونی میشوند .

هسته اصلی ساندویچ پانل : فوم های تزریقی دربین ورق ها که همان پلی اورتان نامیده میشوند , میباشد . عایق استفاده شده در ساندویچ پانل ها از نوع پلی اورتان سخت میباشد که این ساختار ساندویچ پانل ها را در ردیف بهترین عایق های حرارتی قرار میدهد, بطوریکه ضریب انتقال حرارت دریک ساندویچ پانل با ضخامت cm5 تقریبا برابر با ضریب انتقال حرارت در یک دیوار آجری با ضخامت cm172  میباشد .

اتخاب فوم پلی اورتان در ساندویچ پانل ها کاملا وابسته به ضخامت , نوع کاربرد , احتمال بروز آتش سوزی و … میباشد . لذا لازم است که در خصوص فوم های پلی اورتان استفاده شده در ساندویچ پانل ها با مفاهیم زیر آشنا شویم 

دانسیته فوم پلی اورتان

دانسیته , چگالی , فشردگی و وزن مخصوص همه این کلمات به معنی مقدار جرم موجود در واحدحجم است .دانسیته با تراکم جرم یک جسم با میزان جرم آن رابطه مستقیم دارد . یعنی هر چه جسم سنگین تر باشد در نتیجه دانسیته آن بیشتر است .

هرچه دانسیته فوم پلی اورتان بیشتر باشد , وزن بیشتری داشته و مقاومت بالاتری از خود نشان میدهد. چرا که فضای خالی بین مواد تشکیل دهنده آن کم تر بوده و فشر دگی بیشتری دارد .

عایق پلی اورتان چیست ؟
عایق پلی اورتان چیست ؟

فوم های پلی اورتان PUR  /  PIR

فوم سخت پلی اورتان rigid polyurethane foam یا به صورت مخفف PUR   از دهه ی 1960 در صنعت ساخت وساز به عنوان یک ماده عایق با راندمان بالا استفاده شده است .

تسعه صنعتی در اروپا و آمریکا منجر به تولید نسل دوم که فوم پلی ایزوسیانورات (polyisocyanurate) فوم پلی ایزو جامد یا PIR شد .

کلاس حریق عایق پلی اورتان 

برای سهولت در پیشگیری , آتش سوزی ها بر اساس استانداردهای متفاوت تقسیم بندی می شوند . حریق ها بر حسب ماهیت مواد سوختنی به کلاس ها ی مختلف حریق تقسیم میشود .

که یکی از آنهاکلاس B است که خور به سه گروه B1 B2 B3  , از گرید 1 تا 3 تقسیم بندی می شوند .

 از خصوصیات ساندویچ پانل PIR با کلاس حریق B2  میتوان به موارد زیر اشاره مرد 

رفتار خود خاموش شوندگی و جلوگیری از گسترش حریق 

دمای اولیه مورد نیاز برای شعله ور شدن PIR بالاتر از  PUR   میباشد .

در هنگام سوختن باعث گسترش آتش نمی گردد.

PIR پس از اشتغال با کنار بردن شعله مستقیم بلافاصله خاموش میگردد. و در نتیجه باعث گسترش آتش نمی گردد. پس از تماس با شعله مستقیم با تاخیر بسیاری مشتعل میگردد در حالی که پلی استایرن EPS یا سایر عایق های آلی بسیار زودتر مشتعل میشوند 

شرکت دنیای ماموت مفتخر است که ضمن تولید ساندویچ پانل های PUR   اولین تولید کننده ساندویچ پانل های ساخته شده از جنس پلی اورتان PIR یا کلاس حریق B2 در کشور عزیرمان است .

در راستای ارتقاء کیفی محصولات تولیدی شرکت دنیای ماموت و دستیابی به جایگاه حرف اول کیفیت در کشور , ایجاد یک مرکز فوق تخصصی آزمایشگاهی با بهره گیری از نیروهای دانشگاهی و کار آزموده در دستور  کار شرکت دنیای ماموت قرار گرفت و در این راستا نسبت به خریداری و راه اندازی پیشرفته ترین و به روزترین دستگاههای تست فوم پلی اورتان و همچنین دستگاههای تست های انواع ورفقها اقدامات لازم انجام و واحدهای آزمایشگاهی مطابق با استانداردهای معتبر بین امللی شروع به فعالیت نمودند .

عایق پلی اورتان چیست ؟
عایق پلی اورتان چیست ؟

آزمون های مورد نیاز بر روی محصولات ساندویچ پانل در دنیای ماموت 

آزمون اندازه گیری ضریب حرارت فوم پلی اورتان مطابق با استاندارد ASTM C518 

آزمون رفتار در برابر شعله فوم پلی اورتان مطابق با استاندارد DIN4102

آزمون اندازه گیری استحکام چسبندگی ورق به فوم مطابق استاندارد ASTM D1621

آزمون اندازه گیری پایداری ابعادی ساندویچ پانل در شرایط محیطی مختلف از نظر دما ورطوبت مطابق استاندارد ASTM D2126

آزمون  جهت مقاومت پوشش در مقابل مواد شیمیایی بر اساس استاندارد ASTM D5402

کنترل براقیت براساس استاندارد ASTM D523

آزمون مقاومت در برابر رطوبت بر اساس استاندارد ASTM D2247

تست جامی شدن بر اساس استاندارد EN ISO 1520

آزمون اندازه گیری مقاومت در برابر فشردگی فوم بر اساس استاندارد  ASTM D1621

آزمون کنترل سختی رنگ بر اساس استاندارد ASTM D3363

آزمون خمش بر اساس استاندارد ASTM D522

آزمون تعیین ضخامت رنگ بوسیله دستگاه ضخامت سنج رنگ بر اساس استاندارد SSPC PA2

آزمون چسبندگی رنگ بر اساس استاندارد ASTM D3359

آزمون سالت اسپری جهت تعین مقاومت رنگ دربرابر خوردگی بر اساس استاندارد ASTM B117

آزمون مقاومت در برابر اشعه UV بر اساس استاندارد ASTM D4587 -11

برای ارتباط با کارشناسان ما با شماره های زیر در ارتباط باشید .

7865 382 0912

2717 3222 028

هنوز دیدگاهی ثبت نشده.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.